Chleb orkiszowy na drożdżach

Drukuj

Pyszny chlebek z chrupiącą skórką i miękkim, sprężystym miąższem, wypełnionym odpowiednią ilością ziaren słonecznika i siemienia lnianego :) Jest bardzo łatwy i szybki w przygotowaniu. Zagniatanie ciasta trwa niecałą minutę. Wystarczy połączyć ze sobą wszystkie składniki i gotowe! Ciasto wychodzi dość rzadkie i szybko rośnie. Troszkę zmodyfikowany przepis ze strony Przepis na chleb.
 

Składniki, keksówka 12x25 cm:
500 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
50 g ziaren słonecznika
20 g siemienia lnianego
2 łyżeczki soli
7 g suchych drożdży / 14 g świeżych drożdży
1 łyżeczka brązowego cukru / miodu
500 ml letniej wody
sezam do posypania

oliwa do wysmarowania formy
mąka lub otręby do wysypania formy

1.     Mąkę przesiać do dużej miski i wymieszać z ziarnami i solą.
2.     Dodać drożdże (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn*), cukier, wymieszać i zalać wodą.
3.     Zagnieść wszystkie składniki. Ciasto powinno wyjść gęste, ale zarazem dość rzadkie jak na tego rodzaju ciasto.
4.     Przykryć folią spożywczą i odstawić na 30 min (lub do podwojenia objętości) w ciepłe miejsce.
5.     Formę wysmarować oliwą i wysypać mąką lub otrębami.
6.     Ciasto wymieszać i przełożyć do formy.
7.     Posypać sezamem, przykryć folią spożywczą i odstawić na 15 min w ciepłe miejsce.
8.     Piekarnik nastawić na 220°C (grzanie góra-dół).
9.     Ciasto wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez 10 min.
10.  Zmniejszyć temperaturę do 200°C i piec jeszcze przez 40 min. Gotowy chleb, po postukaniu od spodu powinien wydawać głuchy odgłos.
11.  Ostudzić.

*Pokruszyć świeże drożdże, wlać połowę ilości wody, wsypać cukier i 3 łyżki mąki.  Wymieszać, przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce na 15 min. Drożdże powinny się bardzo spienić.




103 komentarze:

  1. Cudowne ma dziury, musiał być pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wczoraj upiekłam kolejne dwa :)

      Usuń
    2. Dzis upieklam z tego przepisu 2 bochenki chleba. Najpierw jeden - potem uznalam, ze to za malo i wzielam sie za drugie ciasto. I tu niespodzianka: mialam tylko 1 saszetke suchych drożdży. I tak : jeden bochenek z sychych drozdzy, drugi z. ...zamrozonych, ktore rozpuscilam w cieplej wodzie.
      Pieke juz chleby od dluzszego czasu i te na drożdżach i te na wlasnym zakwasie. Ale lubie próbować nowe przepisy. Tu od razu zauwazylam, ze jest sporo wody w stosunku do maki. Komentarze albo super albo chleb w koszu na śmieci. Postanowilam jednak zrobic. Oba pieknie rosly, zadnej różnicy, jesli o drozdze chodzi. Robilam bardzo dokladniw wg przepisu. Przewaznie poeke chleby w kapieli wodnej - tym razem z twgo zrezygnowalam, bo ciasto bylo rzeczywiscie bardzo luźne.
      Ziaren uzylam dokladnie tyle ile w przepisie i nie radze tej ilości zmniejszac,bo one pochlaniaja wilgoć. Uzylam maki orkiszowej jasnej typ 1050 w ilosci 3/4 i 1/4 orkiszowej pelnoziarnistej.
      Chleb wyszedl bajka! Wilgotne ale nie mokry z dziurami jak w serze szwajcarskim :) pyszny!
      Bede robic na pewno jeszcze raz. Jesli ktos chce mniej wilgotny to nich doda troche wiecej mąki.
      Dodam ze chleb pieknie wyrosl, nie opadl i ma dziury od gory do dołu :)

      Usuń
    3. Mi również wyszedł,rewelacja 👍

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. niestety, coś jest nie tak z tym przepisem...właśnie chleb robiony dokładnie zgodnie z nim wylądował w koszu...wyszedł zupełnie mokry w środku i dosłownie się zapadł po wyjęciu z piekarnika... także smutno

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy pieklas chleb z termoobiegiem?

      Usuń
    2. U mnie też nie wyszedł. W środku dziura i mokry lepki zakalec. Piekłem bez termoobiegu bo w przepisie nie jest napisane żeby go użyć. Piekłem od razu dwie blachy i obie poszły do kosza.

      Usuń
    3. Proszę przeczytać komentarz poniżej. Wyjaśniłam w nim w czym może tkwić problem. A może ustawił Pan w piekarniku dwie blaszki zbyt blisko siebie? Jeśli piekł Pan na różnych poziomach piekarnika, wtedy należało włączyć termoobieg.

      Usuń
    4. HHAAAHHHAAA ZA DOBRE

      Usuń
  4. Przypuszczam, że problem tkwi w mące. Możliwe, że do mąki, której użylaś trzeba było wlać mniej wody. Nie wszystkie potrzebują jej tyle samo. Ciasto ma wyjsć dość rzadkie (jak na zdjęciu), ale nie za rzadkie. Drożdże muszą być świeże, a ciasto musi odpowiednio wyrosnąć. Pamiętaj też, że każdy piekarnik piecze inaczej. Ten chleb należy piec na środkowej blaszce. Robimy go bardzo często i zawsze nam wychodzi, więc z przepisem jest wszystko ok. Pozdrawiam i życzę powodzenia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. być może to kwestia faktycznie zbyt dużej ilości wody do mąki, ktorej użyłam, bo ciasto chyba bylo zbyt płynne. Dzisiaj spróbuje ponownie z mniejszą ilością ;) pozdrawiam

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda obłędnie!
    Czy mogę użyć mąki pełnoziarnistej lub żytniej, zamiast orkiszowej?
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie, bo inna mąka może wymagać większej lub mniejszej ilości wody.

    OdpowiedzUsuń
  8. No mi niestety chlebek nie wyszedł i jak teraz analizuję komentarze, to wydaje mi się, że miałam za lejne ciasto. Widocznie moja mąka wymagała mniej wody. Skorupka chleba była chrupiąca, zaś w środku chlebek był mokry i lepki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że tak. Czytałam też komentarze z oryginalnego przepisu i niektórzy również mieli z tym chlebem problemy. Nie wiem dlaczego, ale my pieczemy go bardzo często i jeszcze nigdy nam źle nie wyszedł. Konsystencja ciasta musi być taka, jak na drugim zdjęciu na blogu, czyli gęsta, ale zarazem lekko lejąca.

      Usuń
  9. Czy zamiast mąki mogę zmielic ziarna orkiszu to chyba to samo ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję �� właśnie go robię, dam znać czy mi wyjdzie ��

    OdpowiedzUsuń
  11. przepis jest rewelacja

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam. Dałam mniej wody. I bez ziaren. Tylko trochę mielonego lnu, około 2 łyżek. Moje ciasto było gęste i ciężko było mieszć łyżką. Wyrosło pięknie i nie opadło po upieczeniu. Przyznam się, że w 200" pieklam chlebki nieco dłużej.
    Dziękuję za przepis. Anula.

    OdpowiedzUsuń
  13. przepis idealny, niczego za dużo, niczego za mało a w dodatku radzi sobie z nim nawet osoba początkująca...to mój pierwszy chleb w życiu, który upiekłam i od razu udany... w zwykłym gazowym piekarniku. Dziękuję za przepis :) Ola

    OdpowiedzUsuń
  14. Pyszny przepis, chleb wyszedł idealny, najlepszy był jeszcze ciut ciepły, ale długo zachował świeżość - zjadłam go w tydzień:):) super!
    To był mój pierwszy chleb upieczony własnoręcznie i wyszedł dokładnie taki jak na Twoich zdjęciach :) To bardzo zachęca do kolejnych wypieków!

    OdpowiedzUsuń
  15. Wczoraj zrobiłam ten chleb. Spieszyłam się i nie doczytałam, że trzeba najpierw zrobić rozczyn. ;) Wrzuciłam wszystko razem, urosło, zamieszałam, wrzuciłam do formy, znowu urosło, upiekło się i jest. Mało tego. Nie zgrałam się w czasie pieczenia i musiałam wsadzić do piekarnika razem z bułkami na termoobiegu. Cudem chyba mi wszystko wyszło. Nie próbujcie tego w domu. ;) Następnym razem zrobię wg przepisu (tym razem dokładnie) i zobaczę jaka będzie różnica. :) A chleb bardzo dobry. Polecam. Dziękuję i pozdrawiam. :)
    Dagmara

    OdpowiedzUsuń
  16. Dodałam mieszankę pestek oraz orzechów (migdały w słupkach i kawałki pekan).
    Poezja. A jak pachnie orzechami!!!
    Robiłam z pełnoziarnistej mąki orkiszowej oraz z białej, i z tej ilości wychodzi.
    Nastawiam tylko dolną grzałkę, bo jak jest mocniejsza górna, to może się okazać, że będzie upieczone z wierzchu, a w środku zakalec.

    OdpowiedzUsuń
  17. Przepis super! Pierwszy raz pieczony z tego przepisu chlebek wyszedł po prostu idealny:) Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jaki to typ mąki?jak użyłam pełnoziarnistej z Melvitu (nie podali typu) to mi nie wyszło może musi być inna np typ650.proszę o odpowiedź bo jutro znowu będę próbować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Typ ok. 1850, my używałyśmy często maki orkiszowej Gdańskie Młyny :)

      Usuń
    2. Chciałam jeszcze dodać, ze nie polecam mąki Melvit :/

      Usuń
    3. Piekę ten chleb od paru lat. Najczęściej na świeżych drożdżach, czasem suchych. Zawsze mi wychodził poza dwoma przypadkami, kiedy użyłam mąki Melvit (była w promocji, dlatego się na nią skusiłam). Nie wiem czy to przypadek, ale przynajmniej w tym przepisie mąka tej firmy się nie sprawdza. Również korzystam z Gdańskich Młynów i jak wspomniałam wyżej, chleb wychodzi mi za każdym razem

      Usuń
    4. P.S. Zwykle piekłam w keksówkę 25cm i często wydawało mi się, że jest za mała. Ostatnio upiekłam chleb w nieco dłuższej (30cm) i wg mnie jest sam raz. Chleb wychodzi zgrabniejszy;)

      Usuń
  19. Chlebek tym razem wyszedł super chociaż ciemniejszy bo zrobiłam z mąki orkiszowej typu Graham ale w smaku pyszny. Dziekuję za podpowiedź pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy można wszystkie składniki wymieszać i dać im wyrosnacbw maszynie do pieczenia chleba, albo wogole w niej upiec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie korzystałam z maszyny do pieczenia chleba, ale myśle, że można :)

      Usuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  23. Zrobiłam i patrzę jak się piecze 😋Czytam komentarze i mam nadzieję, że w środku będę miała chlebek a nie gline 😁Swoją drogą trzeba być szalonym, bo jest 23 a ja pieke chleb 🤪🤣

    OdpowiedzUsuń
  24. Też użyłam tej Gdańskie młyny 👍

    OdpowiedzUsuń
  25. Wyszedł taki pyszny, że każdy chce przepis 😍👌☺️

    OdpowiedzUsuń
  26. Upiekłam na mące Bio pszenna typ 1050 z Lidla wyszedł super

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja mieszam mąkę orkiszową ciemną z orkiszową białą i wychodzi super 👍

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo lubię ten rodzaj chleba i moje dzieciaki też się bardzo z nim polubiły, więc myślę, że spróbuję upiec, aby sprawdzić, jaki będzie miał smak. Skorzystam z przepisu, kupię mąkę https://basiazsercem.pl/ (bo podobno najlepsza) i do dzieła! :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Chleb robiłam pierwszy raz w życiu i skorzystałam z tego przepisu...wyszedł nie dość że piękny to jeszcze przepyszny....🙂

    OdpowiedzUsuń
  30. Ja też pierwszy chleb i wyszedł super, akurat przepisu szukałam długo i ten wydał mi się najprostszy (w dobrym tego słowa znaczeniu,) a jednocześnie bardzo apetyczny .. i nie pomyliłam się ☺️
    Bardzo dziękuję Autorce 🙂

    OdpowiedzUsuń
  31. witam, co znaczy jak się robi rozczyn z drożdż-wlać połowę ilości wody? czy to znaczy, że 250ml? pozdrawiam i proszę o dpowiedx

    OdpowiedzUsuń
  32. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  33. Piekłam już kilka razy. Sprawdził się na suchych i mokrych drożdżach. Uwagi: pamiętać by przy mokrych drożdżach odjąć wodę na rozczyn od wody do ciasta. Druga sprawa mam nowy piekarnik (amica) i zmniejszam stopnie o 15 lub 20 niż w przepisach (ogólnie wszystkich przepisach) może ktoś też ma taki problem, po zmniejszeniu wszystko wychodzi. Chleb trzeba trzymać luzem w chlebaku, bo w woreczku zrobi się mokry na drugi dzień. Jest pyszny i na stałe zagościł w moim domu :)

    OdpowiedzUsuń
  34. chlebek wyszedl rewelacja !!! dziekuje bardzo szczegolnie za uwage przy koncu przepisu"Gotowy chleb, po postukaniu od spodu powinien wydawać głuchy odgłos." bardzo ciekawa informacja, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. też upiekłam, co prawda z mąki jasnej ale jest pyszny dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Super chleb,super przepis...dodaje trochę czarnego sezamu i nasion chla...5 gwiazdek na 5...😊👍

    OdpowiedzUsuń
  37. Pierwszy chlebek mi się nie udał bo dałam tyle wody jak jest podane w przepisie, pózniejsze pieczenia były już udane :) - wodę dodawałam stopniowo, tak aby ciasto nie było za rzadkie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I prawidłowo :) każda mąka może potrzebować trochę innej ilości wody.

      Usuń
  38. Chlebek jest po prostu pyszny,szybki,łatwy i długo świeży ( A próbowałam już wiele przepisow)-POLECAM!

    OdpowiedzUsuń
  39. Zrobiłam kilka z tego przepisu. Zawsze się udaje. Jest pyszny, świeży. Polecam 🥰

    OdpowiedzUsuń
  40. Pyszny chlebek zawsze sie udaje :) polecam :) ja uzywam maki z lidla ekologicznej jest swietna :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Chleb pyszny����.Zrobiłam go z 1 kg mąki orkiszowej+ 750 ml wody(ilość wody ma b. duże znaczenie).Pychotka ☺����

    OdpowiedzUsuń
  42. Czy mogę użyć mleka zamiast wody?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam, ale wydaje mi się, ze można. Najpierw spróbowałabym pół na pół z woda. Jeśli by wyszedł, wtedy próbowałabym na samym mleku :) Daj znać czy się udał :)

      Usuń
    2. Super wyszedł!Dziękuję

      Usuń
    3. Przepis jest super, upiekłam już 3 chlebki ��. Zdecydowanie nie polecam mąki Melvit jest okropna ��, za to mąka orkiszowa Basia jest ekstra.

      Usuń
  43. Szkoda że przepis nie został poprawiony o jedno zdanie dotyczące ilości wody. A tak jestem kolejną osobą która zmarnowała składniki i czas.

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja właśnie robię... I ciasto wyszło mi chyba zbyt za rzadkie 😠 przepis powinien zostać poprawiony! A tak trzeba przeczytać wszystkie komentarze, żeby się czegoś dowiedzieć!!

    OdpowiedzUsuń
  45. Porażka. Mimo, że dałam mniej wody o 50ml to i tak chyba wciąż za dużo ,bo po upieczeniu jest strasznie mokry w środku i nie nadaje się do spożycia, nawet nie da się go kroić. Przepis do bani i cała paczka ekologicznej mąki orkiszowej się zmarnowała :(

    OdpowiedzUsuń
  46. Upiekłam pierwszy raz z tego przepisu.Wyszedł przepyszny ale zbyt twarda skórka od góry.
    Czytając komentarze wystraszylam się tej plajty w środku i dałam mniej wody. Ale konsystencja moim zdaniem byla ok. Miało być rzadsze więc lepiło się do rąk.
    Reszta identycznie. W piekarniku miałam talerz z wodą.
    Czy to z powodu mniejszej ilości wody może być zbyt twarda skórka?
    Temp w piekarniku 220 na 10 min,potem 200 na 10 min i na koniec 180st i 30 min. Tak czytałam w wielu poradach dot temp pieczenia chleba.
    Pozdrawiam Sylwia

    OdpowiedzUsuń
  47. Właśnie wstawilam do piekarnika, mam nadzieję że wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  48. po przeczytaniu komentarzy bardzo obawiałam się o środek chleba, ale niepotrzebnie, bo wyszło super ! Robiłam zgodnie z przepisem, ale przy pierwszym wyrośnięciu chleba przez przypadek odczekałam tylko 15 min zamiast 30. Jako ziarna użyłam sezamu i pestek dyni. Po upieczeniu bochenka, wyciagnelam go z foremki i włożyłam go jeszcze na samym papierze do pieczenia na 8-10 min do piekarnika, żeby się równomiernie przyrumienił.
    Świetny przepis, chlebek był przepyszny ! :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Z mąki orkiszowej pełnoziarnistej/razowej chleb orkiszowy będzie bardziej pożywny ze względu na większość zawartość błonnika, ale dość ciężki w swojej konsystencji. Nie jest to chleb sprężysty i pulchny. Z mąki orkiszowej typ 1050 pieczywo będzie natomiast już bardziej pulchne i delikatniejsze Przede wszystkim pieczywo orkiszowe jest pyszne i zdrowe.

    OdpowiedzUsuń
  50. Dobrze jest czytać komentarze :) Upiekłam chleb wczoraj. Zmieszałam niepolecaną w kilku komentarzach tutaj mąkę orkiszową do wypieku chleba Melvit z tortową mąką orkiszową Basia w proporcjach 200g do 300g. I co najważniejsze z uwagą wlewałam wodę, skutkiem czego wykorzystałam niecałe 450 ml. Tyle wystarczyło do osiągnięcia widocznej na zdjęciu konsystencji. Po upieczeniu chleb jest idealny! Żadnej dziury, jest zwarty, wilgotny, ale nie kleisty. Jak dla mnie strzał w 10! Dzisiaj robię drugi, bo wczorajszy prawie już zniknął :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Chleb nie udał się, w środku dziura. Ciasto było trochę rzadkie, czyli powinno się udać, a tu kicha. Szkoda tylko mąki i prądu na ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  52. Dwa pierwsze chlebki wyszły mi super. Właśnie upiekłam kolejny i niestety w środku w ogóle się nie upiekł. Z tym, że tym razem użyłam innej mąki (2000).

    OdpowiedzUsuń
  53. chleb wychodzi pyszny zarówno z samej maki orkiszowej jak tez w mieszance z maka pszenną i żytnią (może mniej zdrowy w mieszance ale zdaniem mojej rodziny smaczniejszy :).) Dla początkujacych dobra rada to po pierwsze ciasto powinno być"luźne" ale nie lejace. Jesli jest lejace - dajcie większą ilość mąki, z pewnościa nie zaszkodzi. Po drugie musicie mieć "opanowany " piekarnik , bo każdy piecze inaczej. Trzeba wiedzieć czy równo piecze na całej powierzchni, czy obie spirale tj góra i dół są jednakowo mocne - jesli tak to chleb warto ustawiać nie na samym dole tylko o poziom wyżej(na środkowym poziomie skórka od spodu bedzie mniej wypieczona) jeśli góra piecze mocniej to po prostu w trakcie pieczenia po lekkim zrumienieniu skórki z wierzchu przełączyć na dolne grzanie, jesli wogóle za szybko sie rumieni to obniżyc temperaturę o ok 15 st.Przy pieczeniu z termoobiegiem (u mnie) zawsze wychodzi twardsza skórka. Jeśli piekarnik nie piecze równo na całej powierzchni chleb w trakcie pieczenia można przekręcać stosownie do potrzeb , ale dopiero jak wyrosnie i skórka zacznie sie lekko rumienić. Pamietajcie ilość wody i mąki jest orientacyjna - głównie zależy to od jakości i wilgotności mąki.

    OdpowiedzUsuń
  54. Chlebek rewelacja robiony na mące gdańskie młyny orkiszowa jasna typ 630 idealnie według przepisu. Wyszedł rewelacyjny i bardzo smaczny. Super wyrosl. Jest lekko wilgotny w środku nie jest przesadnie zbity. Bardzo smaczny. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  55. Witam A mam pytanie odnośnie temperatury Jeżeli chce zrobić z połowy ciasta to czy ustawiać taką samą temperaturę bo raz już piekłam właśnie z gramatury mniejszej niż w przepisie ale nie z tego przepisu i niestety w takiej samej temperaturze mi się bardzo mocno zarumienił można powiedzieć że nawet troszkę przypalił Jaką najlepiej ustawić temperaturę i jak długo piec jeżeli ciasta będzie o połowę mniej Dzięki za podpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czesc, ja bym piekła w tej samej temperaturze, ale 10 min krócej i sprawdziłabym czy jest już gotowy :)

      Usuń
  56. Ja również piekę różne chlebki ale chciałam wypróbować z tego przepisu🙂Upiekłam,chlebek jest równiutki pyszny,wyszedł idealnie,robiłam z suchych drożdży 🙂.Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  57. Piekłam pierwszy raz i chleb ogólnie pyszny tylko strasznie się kruszy. Zastanawiam się czy następnym razem nie dodać łyżki oliwy?

    OdpowiedzUsuń
  58. Piekłam już nie jeden chleb raczej zwykły badz mleczny ale z maki orkiszowej pierwszy raz nie licząc nie udanych podejść to ten i z maki orkiszowej firmy melvit wyszedł wyśmienicie bez zaczynu tylko wszystko do miski i robotem wyrobiłam poczekałam aż wyrosnie i jest jestem w szoku bo wtedy jak był w piekarniku przeczytałam dopiero opinie i myślę kicha znów poraszka dziewczyny on jest łatwy i przepyszny więcej wiary pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  59. Dziś piekłam ten chlebek wyszedł bardzo dobry

    OdpowiedzUsuń